|
|
Forum
Bli medlem
Søk
Logg inn
| Av |
Innlegg |
enml
Reg: 27 Aug 2004 Innlegg: 1091
|
07.03.2010 22:48 Tittel: Stabæk - MFK (og de andre generalprøvene forøvrig) |
|
|
Selv om jeg (selvfølgelig) har tippet gull til MFK i år også så bar ikke generalprøven noe bud om at vi kommer til å bli noe topplag i år. Stabæk var klart best, de hadde mest plan og vi var nok nermere et større tap enn en utligning.
Det er viktig at vi er realistiske og ikke narrer oss selv med å tro at vi er i rute selv om vi vant 1881 turneringen. Her møtte vi svak motstand i form av bunnlagene i dansk Superliga, noe som vel kan sammenlignes met lagene i toppen av Adeccoligaen.
Tidligere, på Marbella, møtte vi topp skandinavisk motstand og ble avkledd, pluss Shaktar Donetsk som kommer fra et land som knapt nok har mat og de banket oss med 10 spillere på banen.
Tendensen er klar. Vi vinner klart mot lag som KBK, vi er jevnt med Addeco nivå/bunnen av norsk tippeliga og taper, om enn marginalt, mot norsk toppnivå, for så å bli totalt utspillt av alt som er over norsk nivå.
Jeg frykter derfor, om vi skal se helt objektivt på dette at vi havner i sumpa i år. Et sted mellom kvalik og 10. plass.
I dag såg vi klare eksmpel på at vi har et svakt forsvar. De dagene Forren ikke er i toppform har vi i realiteten ingen stoppere som er gode nok for nivået og Andreasson serverte oss en megatabbe i dag også.
Høyre-back er fortsatt tynt besatt. Simonsen og Vatshaug er for lik i nivået (om ikke i stilen) og det virker tilfeldig hvem som kommer til å bekle possisjonen.
Vestre-back plassen bør tilfalle Johansson. Han er raskere enn Rindarøy, han er smartere i det offensive. Han tok seg ballen til linja og spillte fri Pape som scoret, mens Rindarøy slår konsekvent inn for tidlig.
Bakover virker Johansson også mer kontant.
På midten har vi gedigne problemer med farten og Hestad bekrefter tendensen med enormt mange feilpassninger.
Holm virker tung og Thioune virker umotivert.
I angrep er det trist. Fall misbruker enormt med muligheter. Han skulle hatt 2 mål i dag og i denne lagdelen er det bare Pape som virker, noe vi har sett tidligere i vinter.
Keeperplassen er heldigvis styrket. Amos har det våre egeneide mangler. Trygghet på skudd, god med beina og dyktig på igangsettinger. Her har vi et scoop. Håper vi får beholde han ut sesongen.
Forøvrig regeisterer jeg at Aafk fortsatt er et møkkalag. Horrible tversover, sene taklinger og et svært så forutsigbart angrep.
RBK er som vanlig godt besatt i alle lagdeler og så har de den holdningen at alle motstandere utgjør en trussel. Det vinner de mye kamper på!
At Start skulle slå Viking hadde jeg ikke forventet, ihvertfall ikke ved å score tre mål. _________________ Molde for alltid!
http://www.molde-airport.com |
|
 |
teddy Gjest
|
08.03.2010 02:13 Tittel: |
|
|
Jeg pleier av og til å kritisere deg for å svartmale litt, men jeg er faktisk enig med deg med mye av det du sier. Det som har vært vist i treningskampene har ikke på noen måte vært bra nok, og da ser jeg fullstendig bort ifra det resultatmessige, som for det første ikke teller en dritt og for det andre ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av kampene.
Det er spillet det er noe fundamentalt galt med. Både i 2008-sesongen og på forsesongen i fjor kunne man se at noe var i emning, selv om ikke resultatene kom umiddelbart. Men siden spillerne for forståsegpåerne var ukjent og laget kom bakfra, fikk laget holde på litt i fred uten de store forventningene.
Nå synes jeg situasjonen er snudd på hodet. Mange av spillerne har beviselig høyt potensial, og flere av dem var blant de beste på fjorårets spillerbørser. I tillegg har klubben virkelig boltret seg på spillermarkedet, og hentet inn flere (i MFK-målestokk) ferdigproduserte spillere som i utgangspunktet skal holde høy TL-standard. Imidlertid ser spillet ut til å være både planløst og tilfeldig. Dioufs avgang forklarer heller ikke alt. Greit nok at Diouf var en rask og gjennombruddshissig spiss, men selv om Fall skal være spiss i stedet for Diouf betyr ikke det at oppbyggingsfasen SKAL gå treigt, og bare la kontrinsspillet, vårt kanskje fremste våpen i fjor, være historie.
Jeg ser derimot lys i tunnellen. Thioune vet vi kan ekstremt mye bedre enn katastrofespillet han har levert i treningskampene. Hvis han legger bort alt tullet og begynner å levere litt varer igjen, vil det alene løfte laget noe voldsomt og gi oss ligaens fremste assistkonge.
Det samme kan man kanskje si om Rindarøy. En av våre mest stabile og gode spillere i fjor er tydeligvis på feil kurs nå, og sliter stort i begge ender. Er enig i at Johansson har vært såpass positiv, at om ikke Rindarøy begynner å vise litt mer av 2009-taktene igjen, bør han være førstevalg på venstrebacken.
Jeg håper nå som sagt bare på at en del nøkkelspillere viser seg fra en bedre side igjen, for jeg (og alle andre) vet de kan så mye bedre. Jeg hadde ikke vært bekymret dersom spillerne bare hadde sett slitne og litt rustne ut. Verre er det at jeg ikke ser noen plan i det som gjøres, og at alt skal basere seg på enkeltprestasjoner fremfor lagmaskineri. Det gjelder forøvrig både offensivt og defensivt. Det er derfor jeg lar meg bekymre, selv om jeg er fullt klar over at det kun er treningskamper (som jeg vanligvis gir f i) jeg baserer frykten min på.
Håper inderlig jeg tar feil! |
|
 |
|